søndag 6. januar 2013

Tim Bowler - Blade 1: Spille død


Denne boka fikk jeg som en del av en bokpakke fra Flukten fra virkeligheten, fordi jeg vant en finfin gi-bort premie hos henne tidligere i 2012. Som en ekstra bonus hadde hun lagt oppi to bøker som egentlig ikke var en del av premien; Blade 1 og 2 av Tim Bowler. Og da er det klart de må leses!! Tusen takk, Flukten fra virkeligheten!!



Boka handler om Blade, et kallenavn hovedpersonen har fått fra Becky. Blade er en ungdom, men gjennom hele boka sier han ingenting om livet sitt eller foreldrene sine; han skal bare være mystisk, som forfatteren prøver å beskrive ham som. Han møter ei jente som heter Becky, som har en liten sønn, og blir nødt til å hjelpe henne til å få sønnen hennes fri fra gjengen hun er med i. 

Boka består i at Blade må slippe unna og komme seg vekk. Han er en mester med kniv, og han kjenner byen han stjeler i ut og inn. I boka er det ingen forklaringer; bare handlingen med at Blade, som er veldig mystisk, må prøve å komme seg unna. Selv så skjønte jeg ikke helt starten; den starter slik: 

"Flesketrynet glor på meg, en diger brande av en snutejævel, og jeg tenker, skal jeg ta kverken på'n, eller skal jeg la'n leve?" 

Som du skjønner, starter den brått - midt inne i handlingen. Dette er fra da han er bare sju år gammel, men det får du ikke vite før på side 13... Det er 151 sider i boka. 

Jeg liker ikke skrivemåten; det er nok skrevet for dem som er eldre enn meg. Setningene passer liksom ikke helt sammen gjennom boka; du må gjette deg til handlinga underveis. Og hvis du gjetter feil et sted, så blir ikke boka like bra, for du får ikke med deg handlingen. 

Jeg anbefaler boka til de som er 15-16 år eller eldre, og som har lest en del bøker før. Her må man nemlig lese mellom linjene hele tida!

Ternignkast: 3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...