tirsdag 2. oktober 2012

Klaus Hagerup - Markus og Sigmund

Denne boka lånte jeg på skolen. Vi har bokuke, og leser bøker på skolen for tida. Har lest de fleste andre bøkene om Markus, så jeg ville lese denne også. Dette er bok nummer fire i serien, og den kom ut i 2003. Nå mangler jeg bare "Markus og jentene", så har jeg lest hele serien! Hvis du vil lese de andre anbefalingene mine om denne serien, kan du trykke HER!




"Markus og Sigmund" handler om den feige, redde og sjenerte Markus og bestevennen hans, den stolte, overmodige, skrytende og smarte Sigmund. Bipersoner er jentene Ellen Christine og Mona. De er blitt ca. femten år gamle i denne boka. 

Markus, eller "marken"/"mærken" som han blir kalt, har en far som heter Mons. Mons har et tretthetssyndrom, som gjør at han må oppholde seg på sykehuset for å bli bedre. Da flytter bestevennen Sigmund inn hos Markus. Men når Sigmund har begynt på nettdating, og forelsker seg, begynner det å gå på tverke... For Sigmund har latterliggjort rapp, det han ikke visste, var at jenta han var forelsket i, faktisk var Norges mest kjente rapp-artist! Sigmund prøver ALT for å få tak i sin utkårede, mens stakkars Markus har mistet kjærlighetsevnen... 

Boka er en humor- og kjærlighetsbok. Den tar opp tema som forelskelse og stemmeskifte. Den har ingen "drøye" punkter som får deg til å ville legge fra deg boka helt, selv om det er nesten noen ganger... Men den tar seg opp med én gang!

Hagerup bruker mange ord og uttrykk; han bytter ut vanlige ord med ord du nesten ikke har hørt før! Kanskje bare når mamma eller pappa har sagt det... 

Passer for aldersgruppen 11-16 år. 

Terningkast: 5+

Ved siden av holder jeg fremdeles på med "Den eldste" av Paolini. Over åtte hundre sider tar sin tid å tråle gjennom gitt... Men har ikke gitt opp enda!

Har du lest noen bøker i "Markus"-serien?

2 kommentarer:

  1. Hei! Du er veldig flink til å skrive!! Leste om deg i Aftenposten junior :) jeg har en blogg som heter bioliv, men har nesten aldri tid til å skrive.

    SvarSlett
  2. Dette er en god blogg! Du er veldig flink, og kommer med gode anbefalinger :)

    SvarSlett

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...