onsdag 31. oktober 2012

Geoff Edgers - Hvem var Elvis Presley?

Nå har jeg lest ei faktabok! Dem er det lenge mellom, kan man si... ;-) Men denne boka, Historien om Elvis, lånte jeg på skolebiblioteket. Grunnen til at jeg ville lese den er at jeg er fan av Elvis Presley, så da er det klart jeg ville lese om han! Det var kompisen min Are som fant den fram til meg; han vet at jeg er fan...




Jeg visste fra før av at Elvis hadde en tvillingbror, men jeg lærte en del om livet hans som sanger, og om hvordan karrieren hans startet, hvorfor han ville begynne å synge i begynnelsen, og at han faktisk var veldig sjenert da han var ung! Når familien ville høre ham synge, måtte de slå av lysene og trekke for gardinene, og lytte i mørket ;-)

Men Elvis hadde også nedgangstider, som da The Beatles kom - da var han ikke så populær. Men han bestemte seg for å komme tilbake; og det hardt! Han kom tilbake som "Kongen", og fikk også en fantastisk filmkarriere. Det er fra filmene sangene "King Creole" og "Love me tender" kom fra. 

Elvis døde 16. august 1977, men mange nekter for at han skulle ha dødd. Det finnes faktisk en forening for de som mener de har sett Elvis etter at han skulle være død! Noen har sett ham spise burger på en bensinstasjon, og noen har sett han på et tak, i full fest! Men; jeg mener nok at "Kongen" ER død!



Grunnen til at han døde, var at det ikke var noen som turte motsi ham. Selv om de merket at han misbrukte narkotika, ville de ikke si fra, av redsel for å miste privilegier som Elvis hadde gitt dem... 

Moren hans var den største inspirasjonen til Elvis, og da hun døde, var det et stort sjokk for ham. Han satte seg på trappen og gråt, men det var ingen som tok hensyn til han... Journalistene bare fortsatte å intervjue han om det som hadde skjedd. 

Elvis hadde altså en dødfødt tvillingbror. Kongen av rock'n'roll  het Elvis Aaron, og broren het Jessie Aaron... 




Det jeg likte med boka, var at jeg fikk høre om hvordan livet hans var; om hvordan det hele startet og hvordan det sørgelig nok sluttet. Anbefaler boka til alle som liker Elvis Presley, og til alle som er interessert i musikk. Boka er innholdsrik, og er skrevet slik at du skal forstå og lære om Elvis. 

Terningkast: 6+


Hvilke sanger av Elvis liker du?
 Mine yndligslåter er "Tuttifrutti" og 
"King Creole". 

1 kommentar:

  1. hei mine favorittersanger fra elvis er king creole og jailhouse rock. stor fan av "kongen". Lest denne boka før ag fikk vite masse informasjon. Jeg er medem i fanklubben hilsen pater jacobsen

    SvarSlett

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...