fredag 24. august 2012

Christpher Paolini - Eragon


Du har kanskje hørt om Christopher Paolini, og bokserien hans? Dette er den første boka i Arven-serien; den heter "Eragon". Boka er filmatisert også! Kjøpte boka for et gavekort jeg hadde, fordi vennen min Are hadde anbefalt den for meg! Boka er på hele 635 sider, så det tok sin tid å lese den...


Eragon handler om en helt normal gutt, som finner en blå stein i skogen. Han håper han kan få noen penger for den, slik at familien kan overleve vinteren. Men da steinen viser seg å være et drageegg, og onkelen hans og huset hans blir brent ned av Ra'zakene, begir den nye drageridderen Eragon seg ut for å finne Ra'zakene. Da Galbatorix setter menn ut på jakt etter Eragon og Varden - som er opprørere mot Riket og Galbatorix - blir Eragon kastet ut i en kamp mellom Riket og Varden, der HAN er byttet... Er han villig til å gå inn i Varden og sloss mot Riket? Eller dø i forsøket på å stanse Riket? Hva er det Brom skjuler, og hvorfor all mystikken og alle hemmelighetene?




Boka er spennende når du først har kommet deg litt ut i den. Men siden boka er på over 600 sider, må du så klart legge den fra deg etter en stund... Det er spennende å se hvordan Eragon kommer seg gjennom valgene han må ta. Han vokser på opplevelsene sine; han blir sterkere, smartere og raskere. Det jeg likte best med boka var å finne ut hvordan Eragon klarte seg gjennom alt. Og hva Ra'zakene er; de er overraskende nok ikke mennesker... De er en utdøende rase. 

Forfatteren formulerer setningene veldig bra; han bruker et stort ordforråd, og tar med mange små detaljer. Hundre sider av boka består sikkert av detaljer. Visste du at Paolini bare var femten år da han startet å skrive denne boka? Det synes jeg var veldig ungt! Og det forklarer en del om hvordan han skriver - han skriver mer som en tenåring, synes jeg. 

Terningkast: 5+

2 kommentarer:

  1. 5+ er jo en veldig god karakter, så da må jo boken være verdt å lese. Jeg tror ikke jeg har lest den type bøker siden Harry Potter-feberen herjet, kanskje jeg skulle prøve denne?

    SvarSlett
  2. Eg er på bok nr. 3 i serien, men desse bøkene er ikkje noko for meg. Eg leser dei eigentleg berre fordi eg vann alle bøkene og difor føler at eg må lese dei. :P Bra du likte den då ;)

    SvarSlett

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...