tirsdag 1. mai 2012

Jeff Kinney - En pingles dagbok 3 - Siste stikk

Som jeg har nevnt før her på bloggen, ville jeg lese ferdig serien om pingla og dagboka hans, etter å ha lest de to første. Denne uka fikk jeg låne med meg både bok nummer tre og fire fra en kompis i klassen. Supert! Tusen takk Even! Denne boka begynte jeg med på skolen, og den er så lettlest at jeg var ferdig med halve boka før matpausen på skolen var ferdig! Matpausen varer i et kvarter, for den som lurte... 



Bok nummer tre heter "Siste stikk", og handler om Gregory Heffley som konstant havner i rare omstendigheter. Faren hans vil gjøre et mannfolk av ham, og vil ha han med på "Spag union"; en militær sommerleir for tenåringer. De stues sammen med folk fra militæret, og skal bygge muskler. Greg blir nødt til å finne på noe for å holde faren unna, men mens han holder på med det, blir han uvenn med Rowley, bestevennen. Mutter'n er like sprø som vanlig; og dominerende som vanlig...

Jeg må fortelle litt om familien: Moren er skrullete, og gjør dumme ting, hun vil f.eks. klippe storebroren til Greg når han har på seg en blomsterkjole! Vil ikke at mamma skal lese denne boka; hun kunne få ideer av den skrullete mammaen til å gjøre ting som jeg ikke vil at hun skal gjøre. Jeg kjenner faktisk igjen mamma i noe av det som står om Gregorys mor... Kanskje det er flere som vil gjøre det?

Faren elsker å rope og skrike og plage tenåringer, som Lenwood, som du får høre om i boka. Han domineres av moren. Han blir skikkelig sur, og finner på mange dumme ting når han blir det. 

Jeg har sett filmen også, og det er hentet mye fra treeren i den. For eksempel et par scener som var med både i boka og i filmen. 

Boka er veldig lettlest, det er stor skrift og mange bilder gjennom hele teksten - slik som de to forrige. Ligner litt på en tegneserie! Boka er som alltid humoristisk og gøyal, og du blir fengslet fra første setning! Det morsomste i denne boka er alle de rare tegningene, som er tegnet like "dårlig" som en gutt på hans alder ville tegnet...

Terningkast: 6-


Hvis du vil lese om de to første bøkene, kan du klikke HER.

I morgen  kommer anmeldelse av bok nummer fire!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...