mandag 5. mars 2012

Frederick Marryat - Den flyvende Hollender


Boka om den flyvende hollenderen lånte jeg på biblioteket i vinterferien. Har lest et par bøker underveis mens jeg har lest denne også... Vet du hva en hollender er, forresten?? Det er en som kommer fra Nederland. Det er også et skip som heter hollender.

Dette var egentlig et sagn som ble fortalt blant sjøfolk, og det er flere som har skrevet ned denne historien. Jeg har lest den som kanskje er mest kjent, nemlig Frederick Marryat sin versjon.

Boka er en klassiker, og Frederick Marryat skrev sin versjon av sagnet om denne mystiske hollenderen i 1837. Det er faktisk 175 år siden!! Det er denne boka jeg har ønsket meg lengst av de klassiske barnebøkene; det er fordi jeg har hørt så masse om den, og den hørtes så bra ut.

Boka handler om Filip. Han er 19 år gammel da han får vite at faren hans, som han trodde hadde omkommet til sjøs, egentlig ble forbannet av Gud for sitt overmot. Det er moren hans som sier det på dødsleiet sitt. Filip gir et løfte om at han skal befri sin far, hvis ikke skal hans straff bli verre enn farens! Farens straff var å måtte seile til den ytterste dag... Filip gifter seg med den vakre Amine, og sammen skal de befri faren. Filip tar hyre på forskjellige båter, for å kjøre rundt Kapp Det Gode Håp. Han finner ut at fienden hans er losen Schriften. 

Det er et spennende eventyr, fylt med dramatikk og alvorlighet. Selve historien er dramatisk, spesielt møtene mellom Filip og Schriften. Alle de øyeblikkene der du hører hvor hardt han måtte ha det, er alvorlig å lese om. Jeg liker fortellinga, og måten den er skrevet på. Det er et gammeldags språk, så ordene er litt annerledes. F.eks. "trolling" istedet for "trylling"... Det kan minne om språket som ble brukt i "Moby Dick", som jo også handlet om sjølivet. 

Anbefaler boka til deg som liker klassikere, og for for deg som er over 11 år, og liker å lese!

Terningkast: 6

Det er forresten en film som mange kjenner til, der en del av historien er hentet fra denne boka. Kan du tenke deg hvilken?

Vel... Det er Pirates of the Caribbean! Will Turner er jo Filip i filmen, og Jack Sparrow er kapteinen på skipet som Filip/Will tar hyre på, tror jeg. Her er et bilde fra filmen:





Har du lest eller skal du lese "Den flyvende hollender"?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...