onsdag 29. februar 2012

Taran L. Bjørnstad - Flaut





Denne boka ble med hjem fra biblioteket på mandag. Jeg trodde det var oppfølgeren til "Salto", som jeg hadde lest fra før, men etter å ha lest en stund oppdaget jeg at det var "Salto" som var oppfølgeren til denne... 

Flaut består av mange små historier om en gjeng ungdommer som går i klasse 7c. Den første historien handler om Johannes; at foreldrene vil at han skal være noe han ikke er, og at han dummer seg ut foran hele klassen... Den andre fortellingen er om Trine; hun blir passet på av barnevakten som går i militæret. En av historiene handler om Tone Cecilie, også kalt Cille. Hun har det artig sammen med vennene sine, men nå vil foreldrene at hun skal være perfekt; noe hun ikke vil være. Hun sladrer til rektor; motvillig, riktignok, om to jenter som røyker på doen. De skriver navnet hennes på en skolevegg, der står det "Tone Cecilie Kløvstad er en jævla drittkjerring". 


Det alle historiene har til felles er at det handler om noen som dummer seg ut. Alle ler av den som dummer seg ut, uten å vite at de kommer til å dumme seg ut selv også... Det er et par artige navn der også, for eksempel Gøril Langballe (eller LangballeGørra, som hun blir kalt). 


Boka er veldig flau å lese; den har artige historier, som er både rare og morsomme. Hele boka er både artig og rar! Jeg blir litt flau når jeg leser om alle de rare måtene å dumme seg ut på. Boka er middels vanskelig å lese. 


Terningkast: 5++

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...