mandag 9. januar 2012

Jeg er Zlatan

Boka "Jeg er Zlatan - Zlatan Ibrahimovic fortalt til David Lagercrantz" sto og lyste fra bokhyllene rett før jul, og jeg sa vel tydelig fra til mamma og pappa at den sto på ønskelista... Heldigvis hørte de meg godt, for boka lå pent pakket inn under juletreet, og du kan tro jeg ble glad da jeg pakket den opp!

Hvorfor har du så lyst til å lese om akkurat Zlatan, spør mamma. Vel, Zlatan er en av verdens beste fotballspillere, og det er sjelden slike gir ut sin egen bok!



Dette er boka om mannen som har vunnet åtte ligagull på rad! Men store klubber som Ajax, Juventus, Inter, Barcelona og Milan. Zlatan er en ordentlig fighter! Han ble født på Rosengård i Sverige, foreldrene var skilt; faren kom fra Bosnia og moren fra Kroatia. Zlatan vokste opp under tøffe omstendigheter; det var alltid krangler i familien, og hvis moren ble skikkelig sur, kastet hun ting på dem, og slo. På fotballbanen fikk ikke Zlatan være med, fordi han var for liten, sa de store gutta. Så han prøvde alltid å lære seg driblinger, spesielt fra Ronaldo, den brasilianske helten. Han finpusset hver eneste en av driblingene, slik at han skulle bli best på dem. Zlatan ble alltid kritisert fordi han driblet for mye, og han elsket å rappe sykler... I dag derimot, er Zlatan superstjerne i AC Milan! 


I starten av boka er det mange bilder. Det var litt tøft å se bilder av Zlatan og familien, blant annet kona Helene og barna deres. Boka var veldig spennende å lese. Du trenger ikke nødvendigvis å like fotball for å kunne like denne boka! Det som er mest spennende er å lese om livet hans; å se hvordan han hadde det i oppveksten. Det er nok noen kampreferater også, men det er mer livet hans som er det store i denne boka, og ikke fotballen. Jeg anbefaler boka til alle som liker fotball eller askepotthistorier. Boka passer for alle aldrer!


Terningkast: 6

1 kommentar:

  1. Jeg har sett boka i butikken, men aldri kjøpt den eller lest den Takk for tips:)

    SvarSlett

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...